کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، پس از آنکه قلم تقدیر بر آن رفت که انسانها از نعمت حضور حجت خدا و امام معصوم بیبهره شوند، با راهنماییها و ایجاد مقدمات همان انوار مقدس، انسانهایی وارسته و پرتلاش از میان شیعه به پاخاستند تا، با ابزار پویای اجتهاد، معارف ناب آسمانی را به نسلهای آینده منتقل کنند و حتی برخی از آنها در این راه جان خویش را نیز تقدیم کردند.
کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین از «مقدمه و سه بخش: کلیات و مفاهیم، بررسی اقوال و ادله فقهای اهل تسنن و بررسی اقوال و ادله فقهای امامیه» گردآوری شده است.
بخش اول، شامل مباحث «بررسی مفهوم غروب و مغرب، بررسی مفهوم استتار شمس، بررسی مفهوم ذهاب حمره مشرقیه، بررسی مفهوم افق، بررسی مفهوم تقیه، بررسی مفهوم فریقین (خاصه و عامه)، جایگاه غروب شرعی در فقه عبادات، عوامل اختلاف فریقین در مسائل کثیرالابتلای صدر اسلام، دور نمایی از روایات غروب و سیر تکاملی آن در مجامع روایی اولیه فریقین و چگونگی بازتاب دیدگاه فقهی هر یک از فریقین در آثار یکدیگر» است.
نویسنده مفهوم ذهاب حمره مشرقیه را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: «سرخیای که بعد از استتار قرص خورشید در افق مغرب، در ناحیه مشرق پدید میآید و کمکم به طرف بالا میآید، تا اینکه ناپدید شود. فاصله زمان استتار و زوال این حمره در فصول مختلف سال متفاوت است و بین ده با بیست دقیقه در نوسان میباشد. برخی از فقها زوال چنین حمرهای را مبدأ دخول وقت نماز مغرب، جواز افطار و زمان افاضه از عرفات دانستهاند.»
در بخش دوم موضوعات «قائلان به تحقق غروب با استتار شمس، ادله قول به تحقق غروب با استتار شمس، روایاتی که غروب شمس را اول وقت نماز مغرب معرفی مینماید، روایاتی که سقوط، وجوب و غیبوبت شمس را اول وقت نماز مغرب معرفی مینماید، روایاتی که بیانگر وقت افطار است، روایات رؤیت مواقع نبل ( جایگاه افتادن تیر)، قائلان به تحقق غروب با طلوع شاهد و ادله قول به تحقق غروب با طلوع شاهد» مورد بررسی قرار گرفته است.
در این کتاب در رابطه با بازتاب دیدگاه فقهای شیعه در آثار فقهی عامه آمده است: «اولا، از ابتدای غیبت صغرا دو قول بین فقهای شیعه مطرح بوده است: برخی ذهاب حمره مشرقیه را علامت و ملاک غروب قرار داده و عدهای دیگر، همنظر با عامه، استتار قرص را اول وقت غروب دانستهاند. ثانیا، تمام فقهای شیعه قول سوم را نفی کردهاند. ولی در آثار فقهای عامه نه تنها به دو قول مطرح در میان شیعه اشاره نشده است، بلکه آنچه را فقهای شیعه به تبع روایات نفی کردهاند، به عنوان قول همه شیعه، به امامیه نسبت دادهاند. قولی که به شیعه انتساب داده شده، اشتباک نجوم است.»
نگارنده در بخش سوم به عناوین «قائلان به تحقق غروب با استتار شمس از فقهای امامیه، ادله قائلان به اعتبار استتار شمس از فقهای امامیه، قائلان به تحقق غروب با ذهاب حمره مشرقیه از فقهای امامیه، ادله قول به تحقق غروب با ذهاب حمره مشرقیه، وجوه جمع قائلان به استتار شمس، وجوه جمع قائلان به اعتبار ذهاب حمره مشرقیه، وجوه ترجیح روایات ذهاب حمره بر اخبار استتار» پرداخته است.
علاقهمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن 37838400 ـ 025 تماس بگیرند.
لازم به ذکر است، کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین نوشته حمید کمالی اردکانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است
افزودن دیدگاه جدید