در گفت وگویی با مدیر کل تبلیغ عمومی تبیین شد؛

استفاده از مبلغان بومی هر استان در فعالیت های تبلیغی

تاریخ انتشار:
در گفت و گوی اختصاصی با حجت الاسلام کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین شد: فعایت های تبلیغی در ایام تابستان و ماه محرم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی با قوت برگزار شد.

در گفت و گوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی بلاغ با حجت الاسلام و المسلمین کمال، مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چگونگی انجام فعالیت های تبلیغی ایام تابستان و ماه محرم 99 تشریح شد.

در ابتدای این گفت و گو حجت الاسلام کمال از ملت شریف ایران بابت رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی در طول برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهداء(علیه السلام) تشکر کرد و آن را مایه عزت عزاداران حسینی دانست.

متن کامل این گفت و گو بدین شرح است؛

*سلام، عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام).

سلام علیکم ضمن تشکر و قدردانی از همکاران گرامی در پایگاه اطلاع رسانی بلاغ و عرض تسلیت ایام سوگواری سید وسالارشهیدان ابا عبدالله الحسین (ع).

*ابتدا توضیح اجمالی در خصوص اداره کل تبلیغ عمومی و اهداف آن را در امور تبلیغی بفرمائید.

اداره کل امور تبلیغی که در ساختار جدید و با تاسیس اداره کل تبلیغ تخصصی به اداره کل تبلیغ عمومی تغییر نام پیدا کرد، شاید از جهتی، مهمترین بخش تبلیغ در دفتر تبلیغات اسلامی بشمار می آید بدین صورت که عهده دار مسئولیت تشکیل پرونده و ساماندهی مبلغان،و گروه های تبلیغی و اعزام آنان در مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و تابستان است (که از مهمترین مناسبت های تبلیغ در دفتر به شمار می آید) ضمن اینکه در سایر مناسبت های ملی و مذهبی مانند دهه صفر ایام فاطمیه، دهه ولایت، دهه فجر، اعزام به مدارس و سایر مراکز برعهده دارد.

این اداره کل بلحاظ ظرفیت مبلغان بیش از 45هزار پرونده تبلیغی برای مبلغان  و بیش از 500 گروه تبلیغی متشکل از مبلغان توانمند و جهادی را برای استان ها وشهرستان های کشور ساماندهی کرده است و در مناسبت ها از این ظرفیت ارزشمند استفاده می کند.

*فعالیت تبلیغی اداره کل تبلیغ عمومی در ایام تابستان را تشریح و گزارشی از عملکرد این اداره کل بیان فرمائید؟

فصل تابستان به جهات مختلف به اعتقاد ما یکی از بهترین فصل های تبلیغی در دفترتبلیغات اسلامی محسوب می شود. مهمترین این جهات، تعطیلی مدارس و فارغ البال بودن جوانان ودانش اموزان و فراهم بودن تبلیغ دانش آموزی، مدت نسبتا خوب زمان تبلیغ که معمولا تا 45 روز مبلغ در کنار مخاطبان حضور داشته و فرصت زیادی برای ارائه برنامه های تبلیغی دارد.

به همین جهت برای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه های تبلیغ در این فصل هرساله برنامه ریزی مناسبی از جمله شناسایی مبلغان توانمند دانش آموزی، تهیه محتوا و ره توشه مناسب و هماهنگی با نهادهای تبلیغی در مناطق مانند سازمان های تبلیغات اسلامی و کانون های فرهنگی و هنری مساجدانجام می گیرد و در کنار آن نظارت لازم هم از سوی همکاران بنده در اعزام وهم نهاد های تبلیغی کشور در خصوص اجرای مناسب برنامه های تبلیغی مبلغان به عمل می آید.

همانطور که عرض شد این مناسبت تبلیغی به اعتقاد ما از مناسبت های مهم تبلیغی بوده و به همین جهت برنامه ریزی مناسبی برای هرچه بهتر برگزارشدن آن و افزایش کیفیت تبلیغ و تربیتی بودن آن انجام می گیرد و با توجه به نظارت همکاران بنده و حضور فیزیکی آنان در محل تبلیغ و ارزیابی حضوری هرساله به جهت اثر بخشی تبلیغ گام های خوبی برداشته شده است.

در این میان حضور گروه های تبلیغی در مناطق تبلیغی و برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی وتبلیغی از جمله حضور در پارک ها و مراکز عمومی جلوه های زیبایی از تبلیغ دینی اثر بخش و جهادی را در منطق به منصه ظهور رسانده اند.

در تابستان سال جاری و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ما متعهد به اجرای پروتکل ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور بودیم و تلاش کردیم از ظرفیت فضای مجازی و مبلغان توانمند در این عرصه، مرکز ملی پاسخگویی و نیز تبلیغ نخبگان تبلیغی در رسانه استفاده کنیم و همچنین در مناطقی که امکان تبلیغی حضوری و چهره به چهره فراهم بود، مبلغان مستقر در همان مناطق بکار گیری شدند.

ما در فصل تابستان سال جاری بیش از 700 مبلغ را در عرصه تبلیغ تابستان بکار گیری کردیم که بیش از 400 نفر آنها در فضای مجازی، تبلیغ نخبگانی و رسانه و بقیه در قالب تبلیغ انفرادی و گروه های تبلیغی در عرصه تبلیغ میدانی و چهره به چهره فعال بوده اند.

*نقاط ضعف و قوت در خصوص فعالیت های تابستان را بیان فرمائید.

از مهترین نقاط قوت این مناسبت تبلیغی، تعطیلی مدارس و فراغت بیشتر دانش آموزان، بکار گیری مبلغان توانمند و دارای مهارت تبلیغ دانش آموزی، تدوین محتوا و ره توشه های تبلیغی مناسب و مدت زمان مناسب حضور مبلغان در کنار مخاطبان و ارزیابی حضوری همکاران بنده از این نوع فعالیت تبلیغی می باشد.

از نقاط ضعف این مناسبت تبلیغی، حضور کم رنگ نهادهای تبلیغی در عرصه همکاری هاست. به جهت اینکه این مناسبت تبلیغی می بایست با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای تبلیغی مرتبط به انجام رسد اما در عمل و در نهایت به تایید گزارش فعالیت های تبلیغی مبلغان اکتفا می شود .در حالی که بخش مهمی از هزینه های تبلیغی مبلغان مثل ایاب و ذهاب، هدیا و جوایز برای دانش آموزان شرکت کننده در کلاس ها، تهیه جا واسکان مبلغان و بستر سازی و ظرفیت سازی و از همه مهتر ارزیابی ونظارت فعالیت تبلیغی مبلغان برعهده سازمان تبلیغات می باشد که متاسفانه اتفاق نمی افتد.

*اهداف پیش رو این اداره کل، در خصوص فعالیت های تبلیغی در ایام تابستانی را بفرمائید.

یکی از مهمترین اهداف ما افزایش، گسترش و توسعه اعزام ها در فصل تابستان به نقاط بیشتری از کشور خصوصا مناطق محروم و مناطق مشترک که نیاز بیشتری به حضور مبلغان توانمند و جهادی در کنار جوانان این مناطق وجود دارد می باشد. امیدواریم با افزایش اعتبارات تبلیغی این مناسبت ها، به این توفیق مهم دست پیدا کنیم.

*روند فعالیت های تبلیغی ماه محرم 1399 چگونه بوده است؟
تقریبا دو ماه قبل از فرارسیدن محرم جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، با همکاران اعزام در دفترتبلیغات اسلامی و نیز نهادهای تبلیغی کشور از جمله سازمان های محترم تبلیغات اسلامی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی مرکز برگزار کردیم، جدول زمان بندی اعزام ها تعریف و در زمان مناسب به اطلاع مبلغان گرامی رسانده شد متعاقب این اقدامات، دو هفته قبل از فرا رسیدن محرم سامانه سمتا به عنوان سامانه اعزام دفتر تبلیغات آماده دریافت درخواست های مبلغ از سوی نهادهای تبلیغی و مبلغان و گروه های تبلیغی فعال شد و تقریبا یک هفته قبل از محرم همکاران بنده اقدام به صدور حکم تبلیغی برای مبلغان و گروه های تبلیغی نمودند.

یکی از مهمترین شاخص ها در تایید مبلغان برای اعزام، بومی بودن مبلغان برای مناطق تبلیغی و درخواست نهادهای تبلیغی است. به عبارت دیگر دفتر تبلیغات اسلامی بدون درخواست و دعوت سازمان تبلیغات اسلامی برای هیچ مبلغ و گروه  تبلیغی حکم اعزام صادر نکرد و همچنین بیش از نود درصد مبلغان، بومی مناطق خود می باشند و از اعزام افراد غیر بومی به مناطق مگر در صورت درخواست مستقیم نهادهای تبلیغی جلوگیری شد.

*آیا فعالیت های ماه محرم 1399 با محوریتِ موضوع خاصی بوده است؟

غالباً در ماه محرم موضوع محوری تبلیغ مبلغان، تبیین فلسفه عاشورا و برگزاری مجالس عزا برای سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، اما در کنار آن به سایر مباحث معارفی، اخلاقی واحکام هم پرداخته می شود، همچنین تبیین موضوع نام گزاری سال که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری انجام می گیرد که امسال با عنوان "جهش تولید" نام گذاری شده است و پاسخ به سئولات و شبهات مخاطبان، دشمن شناسی و مبارزه با استکبار، لزوم و ضرورت اتحاد و همدلی مردم و مذاهب اسلامی و ایجاد امید بین آنان و مقابله با یاس و نامیدی از مسائل مهم دیگری است که غالبا مبلغان در فعالیت های تبلیغی خود در محرم به آنها پرداخته اند.

در محرم سال جاری موضوع مهم دیگری نیز به موضوعات یاد شده اضافه شد و آن مسئله شیوع ویروس کرونا و توصیه به افراد جامعه جهت رعایت دستور العمل های بهداشتی و پروتکل های ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز پاسخ به شبهات جدید مخاطبان که در اثر این ویروس و همچنین دشمنان اسلام طراحی و اشاعه پیدا کرده است.

*برنامه های تبلیغی برای ماه صفر و اربعین با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا چطور خواهد بود؟
در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان ما تابع ستاد ملی کرونا و دستور العمل های صادر شده از این ستاد خواهیم بود. تلاش خواهیم کرد برنامه های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با مصوبات ستاد ملی کرونا هماهنگ باشد.

*با توجه به تورّم بالای پیش آمده در کشور در ماه های اخیر و گرانی های ملموس در جامعه، آیا در قسمت تسویه با مبلغین شاهد تغییر خاصی را در پرداخت ها خواهیم بود؟

ما در برنامه ریزی های تبلیغی هرساله به همت هیئت امنای محترم و رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی افزایش های اندکی را در تسویه مبلغان داشته ایم که یقینا با توجه به افزایش هرساله تورم در کشور این مبالغ، بسیار ناچیز بوده است بویژه در سال جاری که با توجه به کاهش ظرفیت های تبلیغی در مناطق و عدم امکان اعزام و حضور مبلغان در مناطق آسیب جدی به سبد اقتصادی و معیشت طلاب ومبلغان وارد شده است.

هرچند تلاش شده تا با ارائه طرح حمایتی برای مبلغان کمی این آسیب کاهش یابد اما به لحاظ گستردگی این آسیب و فشار اقتصادی و اینکه تبلیغ مهمترین عامل تامین معیشت طلاب و مبلغان است این بسته های حمایتی نیز کمک چندانی به اقتصاد آنان نکرده است و باید زمینه بیشتری برای تبلیغ مبلغان در مناسبت های مختلف هم چون سال های گذشته فراهم شود تا با حضور مبلغان در جامعه، دین باوری گسترش و تعمیق یابد و از سوی دیگر معیشت مبلغان نیز تامین گردد.

البته هم حوزه علمیه و هم نهادهای تبلیغی مثل دفتر تبلیغات اسلامی با هماهنگی و هم فکری باید نسبت به مشکل معیشتی طلاب و مبلغان بشکل مناسب چاره اندیشی کنند و این دغدغه ومعضل طلاب را مرتفع نمایند.

*خیلی ممنون که این وقت را در اختیار ما قرار دادید.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.